Регистрация на аутономо:
1. За да се регистрира аутономо, са необходими регистрация в местното полицейско управление за издаване на испанско ЕГН (NIE), което от своя страна изисква адресна регистрация. Последното може да е малко особен момент, ако не сте една от страните по договор за наем, а живеете, плащайки за стая във вече нает апартамент. В този случай се налага присъствието на лицето по договора, което да подаде с Вас и от Ваше име документите за адресна регистрация. Самата процедура отнема около 3 минути.
2. С полученото заветно ЕГН (самият документ е зелен на цвят лист хартия, без който не може да се направи на практика нищо, отнесено към държавни институции, банки и пр основни дейности) се посещава местната Асиенда (Hacienda), където срещу 1 евро се закупува формуляр за обявяване на начало на дейността като аутономо.
Ако знаете какво точно искате да правите, следва да го запишете, като бихте могли да го формулирате в относително свободен текст, но е от основна важност да изберете правилния код на дейността. Ето класификатор на длъжностите на лицата, работещи като "професионалисти":
http://noticias.juridicas.com/base_d...5-1990.t2.htmlПодаването на документите отнема нови не повече от 10 минути, с чакането на опашката. С това се приключва подаване на документи едновременно за старт на дейността и регистрация по ДДС.
Не се изисква начален капитал, нито допълнителни такси за стартиране на дейността.
3. С подпечатания формуляр в Асиенда, се отива в местното подразделение на социално осигуряване, за да бъдете вписани там и да започнете да плащате осигуровките си.
Има 3 задължения, които трябва да погасявате като аутономо:
- социалните си осигуровки, които се определят на база минимална заплата за сектора. за първите мисля 18 месеца всеки нов аутономо има намаление в някакъв размер на сумата, която плаща. Така моите осигуровки не са 238 евро, а 171 за месец. Плащат се до края на месеца за текущия месец, за да се използва отстъпката. Когато и да е по-късно освен че се заплаща пълния размер на осигуровките, се начисляват допълнителни 7 % глоба
- местния аналог на ДОД (IRPF), който варира много за различните професии. За новите аутономо е 7% за някакъв период от време. Плаща се на тримесечие.
- ДДС (IVA)твърди 16%, плащани отново на тримесечие.
И още няколко въпроса, които намерих из темата:
1. Къде може да се работи като аутономо?
Навсякъде. Има един за мен малко особен манталитет за предпочитане за наемане на лица на трудов договор, но бихте могли да сключите такъв и като аутономо за цял работен ден. Предимството за работодателя: не плаща никакви осигуровки, а фактурите, които му издавате, минават за чисти разходи. Наистина, плаща и ДДС върху договорената сума, но то така или иначе се изравнява счетоводно с останалите входящи и изходящи потоци по този параграф.. и в крайна сметка да държи Вас вместо редови наемник за него се оказва по-евтино.
Излишно е да напомням, че е много важно как ще продадеш сам труда си, затова този предварителен пазарлък в момента на интервюто е важен.
2. Могат ли да се наемат лица от аутономо?
Да, могат. Ако са частни лица, следва да се сключи трудов договор, върху който работодателят, т.е. Вие, да плащате съответните осигуровки и данъци.
Ако са други аутономи, тогава те Ви издават фактура за външни услуги, която Вие отчитате като разход. В този случай, осигуровките им са тяхна грижа. Ваша - да заплатите допълнително начисленото от тях ДДС.
3. Защо Ви е да работите като аутономо?
За мен това е единствения нормален начин да плащам данъци съгласно закона, но не в пълен размер.
Когато работя на трудов договор, имам отчисления от заплатата, които като процент далеч не са малки и са фиксирани. Така ако имам заплата от 2500евро за месеца(което е нещо доста рядко, при средна заплата от около 1600 евро брутни на месец), ще трябва да платя близо 800 от тях към държавата.
Като аутономо при тези пари имам задължителните социални осигуровки, които са фиксирани, но бих могла да променя размера на останалите данъци посредством разходите за дейността си които правя. BgHelp